Etter at det største sjokket og "stormen" rundt avlysning og påfølgende konkursbegjæring av Quartfestivalen har lagt seg er det tid for ettertanke…..for mange!

Aldri har vi her hjemme i Norge hatt større utvalg av musikkfestivaler.

Lurer du på hvor mange? Sjekke den Norske Musikkfestivalguiden: Trykk her>>

For publikum, musikkelskere og ikke minst for nye og ukjente band og artister er dette fantastisk.   Publikum kan velge og vrake, og nye både norske og utenlandske artister får mange arenaer og muligheter for å presentere seg og sin musikk. Men….dessverre….., man trenger ikke å være "ingeniør" for å forstå at flere hundre musikkfestivaler i lille Norge ikke kan være levedyktig.

Vi er rett og slett ikke mange nok.

At flere festivaler vil følge i Quartfestivalen`s "fotspor" vil vi nok desverre se fremover. Men….heldigvis….mange vil også overleve. Så det store spørsmålet er….hvem?

I den anledning er det interessant å se seg litt tilbake i tid.

Hvordan startet det hele og hvorfor?

Et ganske så elementært spørsmål er derfor:

 HVA ER EN ROCKEFESTIVAL?

 

(Foto: Woodstockfestivalen 1969)

Litt fakta og historikk:

Historiens første store rock/pop festival var Monterey County Fairgarounds som ble gjennomført i Monterey, California 16 – 18 juni 1969.

(Foto: Festivalplakat Monterey International Pop Festival 1969)

Festivalen ble til etter initiativ fra John Phillipp alias "Papa John" (vokalist, gitarist og låtskriver i bandet "The Mamas & Papas"), produsent Alan Pariser og den britiske musikkjournalist og PR rådgiver Derek Taylor (kjent for bl.a. som presseagent for The Beatles).

Festivalstyret besto videre av medlemmer fra The Beatles og The Beach Boys.

Alle sammen mennesker med genuin interesse for musikk.

Som plakaten viser ovenfor var hovedheadlinere for festivalen store legendariske navn som Jimi Hendrix, The Who, Otis Redding, The Mamas And The Papas, The Jefferson Airplane, Simon And Garfunkel mfl.

Festivalen er blitt historisk ikke bare for å være den første pop/rock festival, men som også lanserte for første gang rocke ikonet Jimi Hendrix for et bredt amerikansk publikum.

Jimi Hendrix ble booket til festivalen etter oppfordring fra Paul Mc Cartney og The Who

LEGENDARISK KLIPP FRA JIMI HENDRIX

Filmklippet over er fra Monterey Festivalen og har blitt legendarisk der Jimi Hendrix fremfører låta "Wild Thing" og på scenen "slakter" og setter fyr på gitaren. Det sies at dette er etter inspirasjon fra Pete Townshend fra The Who som tidligere var kjent for å knuse sin gitar på scenen.

Festivalen ble en gigantsuksess der hele 200 000 mennesker samlet seg til et "musikalt fristed".

Monterey Festivalen regnes også som forløperen til den kanskje mer kjente og enda mer legendariske rockefestivalen, Woodstock Festivalen.

(Foto: Festivalplakat fra Woodstockfestivalen 1969)

Woodstockfestivalen ble igangsatt etter initiativ fra Michael Lang (musikkprodusent, musikkpromoter og manager), John Roberts, Joel Rosenman (produsent) og Artie Kornfield (musiker og plateprodusent).

Idèen var å skape en 3 dagers rockemusikkfestival basert på musikk, kunst og samhørighet.

3 DAYS OF PEACE & MUSIC

Igjen baserer det hele seg på en festival som består av en festivalledelse som består av personer som både har erfaring og genuin interresse for musikk.

Festivalen ble lagt til landlige omgivelser i den lille byen Bethel utenfor New York 15 – 18 august 1969.

Ingen hadde forestilt seg at suksessen skulle bli til de grader enorm.

Arrangørene hadde forhåndsolgt ca. 186 000 billetter og håpet å nå ca. 200 000. 

Når festivalen åpnet, strømmet publikum til i mengder man ikke hadde forutsatt og aldeles ikke hadde forberedt seg på. I løpet av festivalen regnes det med at hele ca. 400 000 mennesker var innom festivalen.

Spennende headlinere, forventninger, "munn til munn" markedsføring. Forventningen om et "fristed" der det kun er musikken og ingen ting annet som gjelder.

Musikken skaper festen og dermed festivalen som igjen da selvsagt er selve musikkfesten.

Verdens mest suksessfulle og historiske musikkfestival var dermed et faktum.

På Festivalen deltok artister der flere av disse i dag fremstår som rock og musikk ikoner. 

Artister som deltok var bl.a. John Sebastian, Joan Baez, Santana, Canned Heat, Janis Joplin, Grateful Dead, Creedence Clearwater Revival, Sly & The Family Stone, The Who, Jefferson Airplane, Joe Cocker, Ten Years After, The Band, Blood, Sweat & Tears, Johnny Winter, Crosby, Stills, Nash & Young, Jimi Hendrix .

JOHNNY WINTER

 

Woodstock Festivalen regnes derfor som forløperen og inspirasjonskilde til alle dagens festivaler innenfor populærmusikken både her hjemme og internasjonalt.

Av store internasjonale suksessfulle festivaler som er inspirert og bygd opp under de samme viktige og grunnleggende  "pilarer" for en musikkfestival, musikk og samhørighet. kan man nevne festivaler som.   Isle Of Wight Festival (UK), Roskilde Festival (Danmark), Glastonbury Festival (UK), Sweden Rock Festival

 

Norsk musikkfestival historie

Det er spesielt 3 historiske norske rockefestivaler som utpeker seg som grunnlegger av norsk festivalhistorie og som inderekte fortsatt er inspirator til mange av dagens norske musikkfestivaler.

 

Kalvøyafestivalen

Gjennomført for første gang i 1971 på Kalvøya i Bærum

Kalvøya regnes også som forløperen til dagens Øyafestivalen som gjennopptok å gjennomføre festival på Kalvøya i 1999, to år etter at Kalvøyfestivalen ble nedlagt i 1997. Øyafestivalen flyttet fra Kalvøya til Middelalderparken i Oslo 2001.

Kalvøyafestivalen klarte gjennom de år den ble arrangert å hente til Norge en lang rekke store spennende artister som bl.a. Frank Zappa, Iggy Pop, Peter Gabriel, Carlos Santana, Eric Clapton, U2, Nirvana, David Bowie, The Ramones, Rage Against The Machine, Pearl Jam m.fl. 

 

Ragnarock

Gjennomført første gang 1973 i Holmenkollen, Oslo.

Idèen bak festivalen var å skape en musikkfest der man knyttet tradisjonell folkemusikk og rock sammen. En genial idè som selvsagt bygger nettopp på det en festival skal bygges på, det ekte og det historiske tradisjonelle innenfor musikken. Folkerock ble dermed et kjent begrep også i Norge. 

Møte mellom folkemusikere Sigbjørn Bernhoft Osa og rockebandet Saft har for alltid godt inn i norsk musikkhistorie. For egen del ble jeg gjennom Ragnarock for første gang kjent med Åge Aleksandersen, Terje Tysland og resten av bandet Prudence. Mmmmmm..nice memories!

Hortenfestivalen

Gjennomført første gang 5 juli 1975 på Lystlunden i Horten

Hortenfestivalen har gjennom årene hentet til Norge en rekke spennende og store internasjonale artister og band som bl.a. Janne Schaffer, Jack The Lad, Bob Marley & The Wailers, Rory Gallagher, Jeff Beck, Pete Tosh, Rick Wakeman fra bandet Yes, Billy Cobham (en av verdens dyktigste jazzrock trommeslagere),      Eric Andersson, Ian Dury & The Blockheads m.fl.

 Les "The History Of Hortensfestivalen: Trykk her>>

 

DEN GRUNNLEGGENDE OG GENUINE I EN ROCKEFESTIVAL

Personene i en festivalledelse ved en rockefestival bestå av personer med genuin interresse for musikk.

En musikkfestival er basert på et festivalprogram satt sammen av disse personer og team/nettverk av disse med samme genuin interresse for musikk.

Avviker man fra dette, så avviker man også fra selve "festivalhjertet".

Å arrangere en musikkfestival er som en musiker som skaper musikk!

Man kan sammenligne en musikkfestivalarrangør med en musiker og låtskriver som skal skape et album. Et album som inneholder unike låter, en festival som inneholder unike artister.

Man må tenke som en musiker! 

For en musiker gjelder de samme prinsipper som hos en festivalarrangør, hva er ditt publikum? og hvordan vil jeg nå ut til disse?

Selve albumcoveret er som festivalplakaten, et uttrykk, en profil for hvem du er.

Innholdet av låter i et album er som regel sammensatt av noen eksperimentelle, noen nyskapende, noen mer tradisjonelle og andre helt klare potensielle hits.

Det samme gjelder for festivaler, det må inneholde noen store kjente headlinere og "krydres" med noen ukjente "up-coming" band og noe overraskelser. Da "pirrer" det av forventninger i alle "musikkhjertene".

Noen "kule" sjokkerende hendelser omkring festivalarrangementet som skaper avisoverskrifter, skader heller ikke, det kalles PR. Slik blir det "snakkis" av og "munn til munn" markedsføringen funger da utmerket.

Quarten er død!

Quartfestivalen`s siste års historie er et strålende eksempel på å fravike det grunnleggende prinsipp som er viktig for en musikkfestival. Når "bookingbudsjettet" "sprenges" og man må løpe etter "snille onkler" for å hente penger, så mister man kontroll på kjernevirksomheten som det så fint heter innenfor næringslivet. Når de "snille onkler" i tillegg skal bestemme rammevilkårene og indirekte styre festivalrammene, ja da går man den visse "festivaldød" i møte. Derfor er Quarten død og nå begravet….dessverre! 

 

Det er musikken som skaper "festen" og rammene rundt festivalen.

 

 

  

THAT`S IT! 

 

DU "KØDDER" IKKE MED EN ROCKEFESTIVAL!

 

God festivalsommer!

 

 

Gi dine kommentarer nedenfor!

 


 

Tips oss hvis dette innlegget er upassende